Categorieën
Geen categorie

E-commerce en de logistieke sector

De afgelopen tien jaar is de wereld van E-commerce gigantisch gegroeid. Waar mensen niet zo lang geleden nog best angstig waren om online te winkelen, en liever gewoon nog naar de fysieke winkel gingen om producten te kopen, is het nu heel normaal om van alles en nog wat online te bestellen. Zeker dit afgelopen jaar, sinds het begin van de pandemie is de hoeveelheid online bestellingen alleen maar toegenomen. En om al deze bestellingen bij mensen te bezorgen is natuurlijk een sterke logistieke sector nodig. Sinds de opkomst van E-commerce zijn er dus logischerwijs ook veel ontwikkelingen in de logistieke sector geweest. In dit artikel bespreken belangrijke ontwikkelingen in de logistieke sector die door E-commerce hebben plaatsgevonden.

Snellere leveringstijden

De afgelopen jaren zijn mensen steeds meer gewend geraakt aan het idee dat producten die ze online bestellen de volgende dag of zelfs dezelfde dag al bezorgd worden. Voor de logistieke sector bracht dit natuurlijk veel uitdagingen met zich mee. Er zijn dus ook vele kansen voor logistieke bedrijven om op meer lokaal niveau te opereren. Er zijn vele logistiek conglomeraten die wereldwijd goederen vervoeren. Waar vroeger producten en goederen van land naar land en van warenhuis naar winkel moesten vervoerd. Is het nu belangrijk dat goederen bij de juiste voordeur worden afgeleverd. Om deze reden zijn er steeds meer kleinere logistieke bedrijven die specialiseren op goederen zo snel mogelijk naar de juiste voordeur krijgen.

E-commerce webwinkels voor de logistieke sector

De logistieke sector werkt natuurlijk hard om producten snel op de juiste plek te krijgen. Maar tegelijkertijd zijn er ook kansen voor webwinkels en E-commerce ondernemers om juist een webwinkel voor logistieke bedrijven op te zetten. Steeds meer logistieke bedrijven bestellen namelijk ook gewoon online hun bedrijfsmiddelen. Denk bijvoorbeeld aan logistiekonline.nl waar vele logistieke benodigdheden worden verkocht. Van rolcontainers, tot pallets tot lekbakken.

Duurdere warenhuizen

Veel retailers die producten moeten opslaan in warenhuizen merken dat de kosten voor deze opslag in de afgelopen jaren omhoog is gegaan. Er zijn hier twee redenen voor. Ten eerste zijn er gewoon steeds meer spelers in de E-commerce industrie die opslagruimte voor producten nodig hebben. Daarnaast is er natuurlijk ook steeds meer competitie voor snellere leveringstijden. Dit betekent dat de opslag goederen in warenhuizen dicht bij de grote stad, waar vastgoed ook duurder is, steeds meer vraag krijgt. Veel ondernemers betalen liever extra voor de opslag in deze warenhuizen dan dat ze moeten toegeven op langzamere levertijden.

Geef een reactie